homecontactkennisbankinloggensitemapzoeken  
vorige pagina pagina afdrukken
nzv uitgevers

Hoofdstuk 1 - Kijk op godsdienstonderwijs

...

H1  Kijk op godsdienstonderwijs.jpg

Wanneer je de basisschool binnenstapt, kom je ogen en oren te kort om alle nieuwe ervaringen te verwerken. Je loopt als beginnende leerkracht tegen allerlei kleine en grote vragen op. Natuurlijk wil je het goed doen voor de klas, maar ja, hoe doe je dat? Van de school, de juffen en de meesters weet je aanvankelijk nog helemaal niets. Hetzelfde geldt voor de leerlingen waar je mee te maken krijgt. En dan praten we nog niet eens over hun ouders. Voor je gevoel staan die buiten de school, ook al vertrouwen zij hun kinderen aan de onderwijsgevenden toe. Al met al blijft de eerste oriëntatie op de wereld van de basisschool een verrassende onderneming. Vooral ook omdat je er binnenkomt in de rol van ‘meester’of ‘juf’. En dat is even wennen. De school is niet alleen een kennisgemeenschap maar ook een leefgemeenschap, waar leerlingen leren omgaan met de wereld en zichzelf. Ook vanuit godsdienstige perspectieven. Daar sta je als beginner nauwelijks bij stil. Je bent al blij als je lessen goed verlopen en de mentor niet ontevreden is. Dit hoofdstuk bevat een mix van verhalen. Je komt studenten, ouders, leerkrachten en mentoren tegen. Ze geven je een veelkleurig beeld van de wonderlijke wereld van het basisonderwijs. En tevens een eerste indruk van hetgeen de werkers in de reële onderwijspraktijk inspireert en bezig houdt. Een totaalplaatje is niet te geven. Tenslotte is de ene school de andere niet. Dit hoofdstuk biedt wel een introductie op belangrijke aandachtspunten. In de special komen we uit bij een godsdienstles van juf Annet. Zij stelt in haar groep levenservaringen aan de orde. De fascinerende manier waarop zij dat doet, blijkt bij de studente Joyce de nodige vragen op te roepen. Bijvoorbeeld over godsdienstige taal. Ook wil zij weten wat echt godsdienstonderwijs is. Dergelijke vragen laten zich beantwoorden met behulp van praktijktheorieën en persoonlijke werkconcepten waar ervaren leerkrachten over beschikken. Die theorieën en concepten kun je niet eenvoudigweg van hen kopiëren. Wel kun je ze jezelf gaandeweg toe-eigenen, als een bruikbaar kompas voor je eigen beroepspraktijk.