homecontactkennisbankinloggensitemapzoeken  
ga naar de inhoudsopgave
vorige pagina pagina afdrukken
nzv uitgevers

7.1 Werken met fototaal

...

Een keuze van studenten uit een reeks van dertig niet geordende werkvormen

  

a. Werken met fototaal

Deze werkvorm gaat uit van associaties van leerlingen bij een door de leerkracht verzamelde collectie van uiteenlopende foto’s die uitnodigen tot symbolische interpretaties. Een aanvullende opmerking: onderzoek wijst uit dat kinderen niet via abstracte begrippen, maar wel in beelden denken. Ook kleuters kunnen met de werkvorm fototaal uit de voeten.

Advies: formuleer als leerkracht iedere vraagstelling in termen van relaties. Een voorbeeld: ‘ Welke foto heeft het meest met Jezus te maken?’

Geef de leerlingen de ruimte om hun eigen keuze toe te lichten. Wanneer zij dat doen, krijg je als leerkracht een idee wat er ten aanzien van het thema of onderwerp in ‘de black box’ van de leerlingen omgaat. Die kennis kun je vervolgens gebruiken voor het ontwerpen van je lessen. Je kunt dan kun je inspelen op datgene wat voor de leerlingen kennelijk relevant is.

 

  

Pagina 1 van 10 

Lees verder >>>

 

7.1 Fototaal.jpg