homecontactkennisbankinloggensitemapzoeken  
ga naar de inhoudsopgave
vorige pagina pagina afdrukken
nzv uitgevers

4.2.2 Werkvormen zijn gericht op leerdoelen

...

2) Werkvormen zijn gericht op leerdoelen

In dit verband een tweede opmerking. Wie met het oog op de reële onderwijssituatie een werkvorm kiest, zal van de veronderstelling uitgaan dat zich daarmee een optimaal leerproces laat realiseren. Dat de keuze van een werkvorm uiteindelijke dient te worden bepaald door de alledaagse randvoorwaarden, oftewel de concrete context van het leerproces, is echter niet altijd voor iedereen even vanzelfsprekend. Om die reden is de opmerking dan ook niet overbodig dat een werkvorm als zodanig nooit doel op zich kan zijn, maar idealiter voor de leerlingen altijd het meest geëigende middel is om bij een bepaalde inhoud bepaalde leerdoelen te bereiken. Over leren gesproken: wanneer de doelen niet helder zijn, komen de leerlingen ook met ‘een leuke werkvorm’ inhoudelijk niet veel verder. ‘Leuk’ klinkt wel plezierig, maar is op zich bekeken nog geen criterium voor een onderwijskwaliteit.

 

 

Pagina 3 van 6

Lees verder >>>