homecontactkennisbankinloggensitemapzoeken  
ga naar de inhoudsopgave
vorige pagina pagina afdrukken
nzv uitgevers

4.2.3 Werkvormen zijn meervoudig inzetbaar

...

3) Werkvormen zijn meervoudig inzetbaar

 

Nog een derde opmerking. Veel werkvormen kunnen, - al naar gelang van tijd en plaats en het doel van de inzet tijdens het onderwijsleerproces een geheel andere betekenis krijgen. Voor wie het nog niet wist: de functie van een en dezelfde werkvorm kan in de onderwijspraktijk heel wisselend zijn. Om een voorbeeld te geven: het maakt alleen al veel uit of de werkvorm van het ‘onderwijsleergesprek’ aan het begin, in het midden, of aan het eind van een les als verwerking plaats vindt. De werkvorm van het onderwijsleergesprek kan zinvol zijn in de setting van de categorie van ‘begrijpen’, maar net zo goed (maar dan op een andere wijze) onder de noemer van de categorieën van ‘integreren’ en ‘toepassen’. In principe kan het onderwijsleergesprek zelfs gelijktijdig onder de drie noemers van de boven geschetste ´actuele indeling´ worden geplaatst. Om nog een ander voorbeeld te geven: dezelfde opmerkingen gelden voor de werkvorm van ‘fototaal’. In de eerste fase van een godsdienstles kan deze werkvorm gericht zijn op de verheldering van de eigen associaties / ervaringen / voorkennis van de leerlingen. In de volgende lesfasen kan deze werkvorm voor de leerlingen dienstbaar zijn om te komen tot een eigen betekenisgeving en transfer. Kortom: werkvormen zijn in principe bij onderwijsleerprocessen op een meervoudige manier inzetbaar. Wanneer je daar oog voor krijgt, zul je de gangbare indelingen van werkvormen kunnen relativeren. De indelingen geven enerzijds wel een zekere ordening, maar zij blijven anderzijds arbitrair omdat het gebruik van werkvormen nu eenmaal telkens gevarieerd kan worden. Als leerkracht moet je met werkvormen flexibel leren omgaan.

 

 

Pagina 4 van 6

Lees verder >>>