homecontactkennisbankinloggensitemapzoeken  
ga naar de inhoudsopgave
vorige pagina pagina afdrukken
nzv uitgevers

5.4.2 Een op Elementaire toegangen gerichte werkvorm

...

Aanbod: het verhaal van ‘de ‘Rijke Frederik’, ontleend aan het verhalenboek c Toegangen.JPG‘Boompje schud me maar’, Auteur: Anneke Bloemen. Uitgeverij: Cantecleer De Bilt.

Inhoud: Het verhaal dat is geschreven voor leerlingen van 4 – 7 jaar, gaat over een miljonair die materieel bekeken werkelijk alles heeft, maar zich in relationele zin geweldig eenzaam voelt. Daar is hij zelf de oorzaak van. Aanvankelijk probeert hij met zijn geld een levensgezellin te kopen. Maar omdat rijkdom en bezit op zich genomen bepaald geen enkele garantie bieden voor geluk, haakt de gedroomde partner begrijpelijkerwijze af. Dat brengt de rijke Frederik uiteindelijk tot het inzicht dat bezit geen levensdoel is, maar misschien wel een middel om anderen gelukkig te maken. Pas dan komt de gedroomde levenspartner opnieuw in zicht. Het verhaal eindigt met een ‘happy end’: Frederik en zijn wederhelft leven nog lang en heel gelukkig.

Bij dit verhaal komt het aan op de nabespreking. De vertelling biedt de leerlingen alle ruimte om altruïstische en egoïstische gevoelens en denkwijzen met elkaar te delen. In het gesprek zullen verschillende ‘zones van de naaste ontwikkeling’ op tafel komen.

Een literatuurtip: voor pedagogische gespreksvragen verwijzen we naar ‘De leesomgeving’ en ‘Vertel eens’ van Aidan Chaimbers (Querido 1995). Hierbij nog een tweede tip voor verdere studie ten aanzien van de bevordering van ‘perspectiefneming’: ‘The Promotion of Social Awareness: Powerful Lessons from the Partnership of Developmental Theory and Classroom Practice’ van Robert L. Selman (New York 2007).

 

 

Pagina 5 van 7

Lees verder >>>