homecontactkennisbankinloggensitemapzoeken  
ga naar de inhoudsopgave
vorige pagina pagina afdrukken
nzv uitgevers

7.9 Werken met de Vasteras-methode

...

Västerås is een plaats in Zweden. Daar heeft een leerkracht een methode ontwikkeld om kinderen na te laten denken over een bepaalde tekst of verhaal uit de Bijbel. 

Aanwijzingen: je zet de tekst / het verhaal regel voor regel op papier. Daarvoor plaats je een smalle kolom waarin de leerlingen symbolen kunnen noteren.

Je spreekt met de leerlingen verschillende symbolen af. Enkele voorbeelden. Een bliksemstraal betekent: ´hier word ik boos over’. Een vraagteken betekent: ´hier snap ik helemaal niks van´. Een uitroepteken betekent: ´dit vind ik mooi´. Een min betekent: ´dit vind ik slecht´. Een zonnetje betekent: ´hier word ik vrolijk van´. Enzovoort.

De kinderen lezen de tekst en plaatsen (individueel) in de kolom een symbool dat in hun eigen geval van toepassing is. Op die manier geven zij een eigen commentaar op de tekst. Als iedereen klaar is, vergelijken de leerlingen hun symbolen met die van iemand anders. Dat levert de nodige gesprekken op. Als afronding inventariseer je als leerkracht wat de bevindingen van de leerlingen zijn, en welke interpretaties discussie opleveren. Laat de leerlingen daarover eerst zelf aan het woord. Geef in laatste instantie desgewenst een klassikaal commentaar met een toegevoegde tekstuitleg.

 

 

Pagina 9 van 10

Lees verder >>>

 

7.9 Vasteras methode.jpg