homecontactkennisbankinloggensitemapzoeken  
vorige pagina pagina afdrukken
nzv uitgevers

De interpretatieve benadering van Robert Jackson

...

pixel.JPG

 

Jackson. R.: ‘The Interpretive Approach’, in J. Keast (Ed.) Religious Diversity and Intercultural Education: A Reference Book for Schools. Council of Europe Publishing, Strasbourg. ISBN: 978-92-871-6223-6.

 

Omgaan met diversiteit

De vraag naar de plaats, de inhoud en de pedagogische functie van interreligieus onderwijs is de laatste decennia steeds meer in het vizier gekomen. De omgang met de diversiteit van de godsdiensten staat tegenwoordig zelfs op de Europese agenda. Onder auspiciën van de Raad van Europa verscheen een belangwekkende publicatie over ‘Religious Diversity’ (Keast, 2007). In deze meer Robert Jackson.jpgdan tweehonderd tellende bladzijden worden verschillende concepten, methoden en onderwijspraktijken uiteengezet en toegelicht. Binnen het meeromvattende geheel van ‘Religious Diversity’ trekt vooral de interpretatieve benadering van de Robert Jackson de aandacht. Hij is als directeur en hoogleraar verbonden aan het onderzoeksinstituut voor ‘Religions and Education’ in Warwick. We beperken ons hier tot een verwijzing naar zijn bijdrage. Met zijn interpretatieve benadering voor interreligieus leren, stemt Jackson drie invalshoeken op elkaar af. Het betreft a) de representatie van godsdiensten en levensbeschouwingen; b) de interpretatieprocessen daarvan door de leerlingen; en c) het proces van reflectie en de mogelijke betekenisgeving door leerlingen. Jackson beoogt met zijn benadering de kwaliteit van de dialoog en ‘het gevoel van identiteit’ bij de leerlingen te bevorderen. De uitgave ‘Religious Diversity’ is overigens ook vanwege de andere hoogwaardige bijdragen beslist een aanrader. Zie de onderstaande inhoudsopgave.

 

Inhoudsopgave

  • Introduction - Intercultural learning
  • Part I. The theoretical and conceptual basis for religious diversity and intercultural education
  • Chapter 1 -The religious dimension in intercultural education
  • Chapter 2 - Religious and cultural diversity: some key concepts
  • Part II. Educational conditions and methodological approaches
  • Educational conditions
  • Chapter 1 - Co-operative learning
  • Chapter 2 - A "safe space" to foster self-expression
  • Chapter 3 - Use of "distancing" and "simulation"
  • Chapter 4 - Empathetic communication
  • Learning approaches
  • Chapter 1 - The phenomenological approach
  • Chapter 2 -The interpretive approach
  • Chapter 3 - The dialogical approach
  • Chapter 4 -The contextual approach
  • Part III. Whole school issues of intercultural education and the religious dimension
  • Part IV. Examples of current practice
  • Part V. References

 

• Website Institute of Education University of Warwick / professor Robert Jackson  

 

 

Terug >>>

 

Meer informatie

Banner Bookshop Raad van Europa.jpg

 

• Het boek ‘Religious diversity and intercultural education: a reference book for schools’ (2007) is digitaal bij de Raad van Europa te bestellen en als Pdf. Document (voor 10 Euro) te downloaden.

 

• De interpretatieve benadering van prof. Jackson komt niet zomaar uit de lucht vallen. Luister naar de toelichting van Jackson. De video heeft een omcang van circa 42 MB.