homecontactkennisbankinloggensitemapzoeken  
vorige pagina pagina afdrukken
nzv uitgevers

Religious Education 4: Nationaal Curriculum

...

4.1 National Framework RE

Ter oriëntatie komt RE Cover Non Statuary Guidance 2004.jpgvervolgens een exemplaar op tafel van ‘The Non-statutory National Framework for ReligiousEducation’ (2004).

In dit richtinggevende document staan de officiële uitgangspunten en intenties voor RE op een begrijpelijke wijze beschreven. Al bladerend valt het oog van Olivia op de volgende passage:

 

+ Religious education provokes challenging questions about the ultimate meaning and purpose of life… It develops pupils’ knowledge and understanding of Christianity, other principal religions, other religious traditions and other world views that offer answers to questions such as these… It offers opportunities for personal reflection and spiritual

development …

 

+ Religious education encourages pupils to learn from different religions, beliefs, values and traditions while exploring their own beliefs and questions of meaning. It challenges pupils to reflect on, consider, analyze, interpret and evaluate issues of truth, belief, faith and ethics and to communicate their responses.

 

Olivia: ‘Dat vind ik allemaal echt wel interessant. Maar ik kan mij er nog weinig concreets bij voorstellen. Ik wil wel onderzoeken of de leerkrachten van mijn stageschool in Birmingham daar mee uit de voeten kunnen! En hoe hun godsdienstonderwijs er dan voor de leerlingen uit ziet.’ De docent: ‘Ja, maar het blijft vooralsnog helemaal de vraag welke zienswijze de collega’s op je stageschool er op na houden. En de ene school is de andere niet. Hoe de scholen binnen het officiële raamplan van het ‘Non Statutory Framework for RE’ aan het een en ander invulling geven, wordt bovendien locaal (of per regio) bepaald. Het maakt dus wel wat uit of je in Birmingham stage gaat lopen, of ergens op het platte land.’ Olivia maakt ijverig aantekeningen.

 

4.2 De sleutel van Michael Grimmitt

En dan komt het gesprek op de toonaangevende Engelse godsdienstpedagoog Michael Grimmitt.

Prof. Michael Grimmitt.jpgSamen met zijn collega Garth Read schreef hij in 1987 een boek over ‘Religious Education & Human Development’. Daarin beschrijft hij de didactiek van learning religion en aansluitend de didactische tweeslag learning about religion en learning from religion, die als algemene sleutel wordt gehanteerd voor RE. Michael Grimmit geeft de volgende toelichting:

 

• When I speak about pupils learning about religion I am referring to what the pupils learn about the beliefs, teachings and practices of the great religious traditions of the world. I am also referring to what pupils learn about the nature and demands of ultimate questions, about the nature of a ‘faith’ response to ultimate questions, about the normative views of the human condition and what it means to be human as expressed in and through Traditional Belief Systems or Stances for Living of a naturalistic kind…..

 

• When I speak about learning from religion I am referring to what pupils learn from their studies in religion about themselves-about discerning ultimate questions and ‘signals of transcendence’ in their own experience and considering how they might respond to them.

The process of learning from religion involves, I suggest, engaging two though different types of evaluation. Impersonal Evaluation involves being able to distinguish and make critical evaluations of truth claims, beliefs and practices of different religious traditions and of religion itself.

Personal evaluation begins as an attempt to confront and evaluate religious beliefs and values [and] becomes a process of self-evaluation.

 

 

Pagina 4 van 6

Lees verder >>>

 

 

Naar de Hyperindex >>>