homecontactkennisbankinloggensitemapzoeken  
vorige pagina pagina afdrukken
nzv uitgevers

Leren in de onderwijspraktijk (2/4)

...

2. De ontdekking van een aankomende leraar


Intro

We beginnen deze bijdrage aan de nieuwe V&O Rubriek Good practices met een verhaal over Tom, een eerstejaarsstudent die aan de deeltijdopleiding van een Pabo studeert. Dat doet hij met veel plezier en persoonlijke betrokkenheid naast zijn baan als taxichauffeur. Over zijn stageschool is Tom zeer te spreken. Er heerst een plezierig klimaat en zijn coach heeft werkelijk overal verstand van en staat bovendien altijd klaar om de nodige adviezen te geven.
De stageopdrachten die op de Pabo worden aangereikt, ziet Tom gewoonlijk wel zitten. Vooral wanneer zij speelruimte bieden voor de eigen creativiteit.
Op de Pabo is de afgelopen week het ‘Directe Instructie Model' besproken. Tom: ‘Daar wil ik graag mee gaan oefenen. Want je kunt kinderen met die aanpak heel goed helpen bij het logisch heen-en-weer denken tussen waarnemingen en bepaalde begrippen. Dat vind ik interessant. En als je de DI-strategie eenmaal goed in je vingers hebt, ga je volgens mij niet meer onderuit. Want je kunt met de DI-aanpak je lessen effectief aansturen en alles onder controle houden. Dat geeft me als beginner wel een goed gevoel.'

Drijven en zinken

Voor de eerstvolgende les natuuronderwijs op zijn stageschool, die in het kader Tom - Les 1.JPGzal staan van het besproken DI - Model, heeft Tom zich heel grondig voorbereid. Omdat de studenten volgens de stagerichtlijnen van de Pabo in overleg met hun coach op de basisschool zelf hun onderwerp mogen kiezen, heeft hij zich eerst maar eens heel goed verdiept in de literatuur. En op het Internet vond hij tot zijn verbazing een schat aan interessante gebruiksmaterialen. Een regelrechte topper was naar zijn idee een Australische site over Floating and Sinking met veel informatie en allerlei leuke praktijkvoorbeelden met verschillende situaties waarin het niet direct duidelijk was of het nu ging om zinken of drijven.
De boeiende serie plaatjes (incentieven) op de Australische site gaf bij Tom de doorslag om het probleem van drijven en zinken in de te geven les natuuronderwijs aan de orde te stellen.
Het onderwerp paste naar zijn idee bovendien helemaal bij de praktische aanwijzingen die hij op de Pabo van zijn docent Natuur & Techniek had gekregen. En ook bij de zogeheten Praktijksleutel voor de eerste stageopdrachten van het vak natuuronderwijs.

Praktijksleutel: waar het om gaat

Welk onderwerp je ook voor het natuuronderwijs kiest, het gaat per definitie om processen op het niveau van de leerlingen waarbij je systematisch aandacht besteedt aan de manier waarop zij natuurwetenschappelijke kennis (re)construeren. Probeer hun voorkennis te achterhalen. Bedenk daarbij dat het welslagen van de uitbreiding van hun concepten en de vervanging van hun misconcepten ten aanzien van het onderwerp voornamelijk afhangt van de waarnemingen en de argumenten die de leerlingen met elkaar uitwisselen over natuurkundige oorzaken en gevolgen.

‘Zoiets mag je vaker doen'

De betreffende les, waarin de leerlingen heel actief bezig waren, liep werkelijk als een trein. Tom stuurde de leerlingen strak aan en wist daarbij ook tot zijn eigen verbazing het overzicht te houden. In de pauze merkte zijn coach op: Tom - Les 2.JPG‘Zoiets mag je vaker doen. Je les zat prima in elkaar en je hebt uitstekende gesprekken met de leerlingen gevoerd.' Een dergelijk compliment had Tom als beginner net nodig. Maar hij heeft geen tijd om op zijn lauweren te rusten, want hij moet nog een tweede opdracht realiseren in het kader van het domein ‘godsdienst & levensbeschouwing'.
Aangezien de gesprekken met de leerlingen over het onderwerp drijven en zinken zo perfect zijn verlopen, heeft Tom het vermoeden dat de volgende opdracht voor een gesprek tijdens de godsdienstles waarschijnlijk even goed zal uitpakken. Aanvankelijk lijkt dat inderdaad het geval.
De leerlingen luisteren ademloos naar een verhaal over Jezus en zijn gelijkenis over de zaaier. Maar het daaropvolgende gesprek komt merkwaardiger wijze helemaal niet goed van de grond. Hoewel Tom zijn vragen toch heel zorgvuldig heeft voorbereid. Net zoals dat het geval was bij de geslaagde les over het onderwerp 'drijven en zinken'...

 

>>> Lees verder