![]() |
||
Homepage Studielandschap![]()
|
Werkvormen Het eerste studietraject gaat over didactische werkvormen. Volgens de theoloog en pedagoog Johan Amos Comenius (1592-1670) is de kernvraag waar het in de didactiek om draait: ‘Hoe kunnen we bewerkstelligen dat de leerkrachten minder gaan onderwijzen en de leerlingen beter gaan leren?’ Deze uitdagende gedachte is nog steeds hoogst actueel. Onderwijskundigen van nu wijzen er op dat de kwaliteit van de leerresultaten direct afhangt van de kwaliteit van de leeractiviteiten die de leerlingen zélf ondernemen. Met andere woorden: de leerlingen zullen het aanbod zélf moeten verwerken en toe-eigenen. (Zie V&O, blz. 81 en verder). Wanneer je als leerkracht oog hebt voor de meerwaarde van ‘activerend leren’, kan dat ook bij de godsdienstles een meer zinvolle manier van onderwijs opleveren. Vandaar dat wij in het eerste studietraject uitvoerig ingaan op werkvormen. Vanuit het model Elementariseren verbinden we activerende leeractiviteiten met de spotlight ‘Incentieven & media’ . Wil je daar meer over weten? Lees dan de korte toelichting in de gelijknamige subrubriek bij dit studielandschap. Wat de theorie voor de praktijk kan opleveren, vind je aan het eind van het traject. Daar passeren 10 werkvormen de revue. Om te beginnen: ‘Fototaal’.
|