homecontactkennisbankinloggensitemapzoeken  
ga naar de inhoudsopgave
vorige pagina pagina afdrukken
nzv uitgevers

5.1 Globale indeling voor het godsdienstonderwijs

...

Wanneer je de onderwijspraktijk in het basisonderwijs observeert, zie je niet alleen een veelheid van verschillende werkvormen. Waarschijnlijk zul je ook ontdekken dat elk vakdomein specifieke leeractiviteiten kent, die op hun beurt weer samenhangen met de aard van de betreffende vakinhouden en doelstellingen. Tevens kun je constateren dat elk vakdomein een zekere voorkeur vertoont voor bepaalde werkvormen. Wanneer daarin weinig variatie valt te bespeuren kun je spreken van een monocultuur.

Bij het godsdienstonderwijs kan men het aanbod van werkvormen in principe onder twee noemers plaatsen, te weten:

 

  • werkvormen die gericht zijn op de ontsluiting van de wereld van de leerlingen;
  • werkvormen die gericht zijn op de ontsluiting van de wereld van de Bijbel en de traditie.

 Al naar gelang van de opzet van het onderwijsarrangement kunnen de onderscheiden werkvormen wisselend op elkaar aansluiten. In samenhang zullen zij op gericht zijn op de wederkerige ontsluiting tussen ervaringen die betrekking hebben op ‘de wereld van toen’ en ervaringen uit ‘de wereld van nu’ (vgl.:’Het principe van de wederkerige ontsluiting’, V&O blz. 75 – 99).

 

 Studielandschap - Werkvormen - 5.  Elementair ...

 

'Wederkeurige ontsluiting' in het schilderij van Willy Fries: 'De rijke man en de arme Lazarus'. Lucas 16: 19 – 31.

In deze voorstelling valt de horizon van het verleden samen met de horizon van het heden.

 

 

Pagina 1 van 7

Lees verder >>>