homecontactkennisbankinloggensitemapzoeken  
ga naar de inhoudsopgave
vorige pagina pagina afdrukken
nzv uitgevers

Hyperindex Studietraject

...

1. Blikopener

1.1 Stageopdracht

1.2 De gelijkenis van 'de werkers van het laatste uur'

1.3 Nog meer kanttekeningen bij de gelijkenis

1.4 Opdracht: een werkvorm bedenken

 

2. Kernvragen

2.1 Basisprincipes

2.2 Vraag 1: ‘Minder onderwijzen en beter leren?’

2.3 Vraag 2: ‘Hoe komen mijn leerlingen tot zinvol leren?’

 

3. Actief leren

3.1 Het activeringsperspectief

3.2 Meer over actief leren

3.3 Het leerproces en de motivatie

 

4. Verdiepingsstof: indelingen en aandachtspunten

4.1 De traditionele en de actuele indeling

4.2.1 Werkvormen staan altijd in samenhang

4.2.2 Werkvormen zijn gericht op leerdoelen

4.2.3 Werkvormen zijn meervoudig inzetbaar

4.2.4 Werkvormen en ‘de voorbereide leeromgeving’

4.3 Welke structuur en support kan ik bieden?

 

5. Elementariseren: vier hoofdtypen

5.1 Globale indeling voor het godsdienstonderwijs

5.2 Doelgericht kijken en doelbewust inzetten

5.3 Ordening in Elementaire hoofdtypen

5.4 Vier voorbeelden

5.4.1 Een op Elementaire ervaringen gerichte werkvorm

5.4.2 Een op Elementaire toegangen gerichte werkvorm

5.4.3 Een op de Elementaire structuur & context gerichte werkvorm

5.4.4 Een op Elementaire levensbetekenissen gerichte werkvorm

 

6. Onderzoeksopdracht

 

7. Tien voorbeelden van werkvormen

7.1 Werken met fototaal

7.2 Werken met symbolen

7.3 Werken vanuit een actualiteit

7.4 Werken met een casus

7.5 Werken met een spel

7.6 Werken met praatplaten

7.7 Werken met cartoons

7.8 Werken met een themalied

7.9 Werken met de Västerås-methode

7.10 Werken met een schimmenspel